КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ПЕДАГОГА

 

ПОД- СЕКЦИЯ 3. Инновации в области образования.

Романовська О.О.,

кандидат педагогічних наук,

старший викладач кафедри ПМПН,

 УІПА, Харків

КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ПЕДАГОГА


У сучасних умовах творча особистість стає досить вагомою для суспільства на всіх етапах його розвитку. Зміни у суспільстві, що відбуваються досить швидко, потребують від людини якостей, котрі б дозволяли творчо і продуктивно підходити до будь-яких змін. Для того, щоб вижити у ситуації постійних змін, щоб адекватно на них реагувати, особистість повинна активізувати свій творчий потенціал. Таким чином, виникає протиріччя між репродуктивним характером традиційної системи освіти і нагальною потребою суспільства у креативній системі розвитку особистості.

Креативність студента є однією з найважливіших умов становлення майбутнього фахівця. Це положення досліджується у працях В. Андрієвської,  Д. Богоявленської, Дж. Гилфорда, І.Дичківської, Л.Кравченко, С. Сисоєвої, Я.Пономарьова, О.Морозова,  Д.Чернілевського, М.Лазарєва  та інших [1;3;4; 5;6;7;8;9;10;11;12;13;14].  О. Морозов наголошує на тому, що формування креативності студентів, їх творчих здібностей зумовлено такими значеннями: соціальним (у широкому визначенні – це формування нового типу особистості, здатної до створення інновацій або швидкого пристосування до них, у вужчому – підготовка сучасного педагога-новатора; науковим (є засобом пізнання творчих здібностей інтелектуальної та соціальної креативності); практичним (застосування нових технологій з метою розвитку креативності, творчих здібностей) [9].

На сьогоднішній день у філософській, психологічній, педагогічній літературі існують різні підходи до визначення креативності.

На основі аналізу поглядів різних вчених у нашому дослідженні під креативністю ми розуміємо інтегральну якість особистості, яка визначає здатність до творчості в будь-яких сферах людської діяльності та проявляється через спроможність бачити проблеми, знаходити нові оригінальні й продуктивні шляхи їх вирішення [2;4;7;8;9;11]. Відповідно, креативність майбутнього фахівця інженерно-педагогічного профілю - це інтегральна якість особистості останнього, яка визначає здатність до творчості й розвивається у процесі фахової підготовки та подальшої професійної діяльності. Вона проявляється через уміння створювати креативну атмосферу, бачити педагогічні і технічні проблеми, знаходити нові оригінальні й продуктивні шляхи їх вирішення, творчо використовуючи різні об'єкти.

Також на основі аналізу психолого-педагогічної літератури можна сформулювати найважливіші якості інженера-педагога, що сприяють успішній творчій діяльності: здатність до нестандартного рішення; пошуково-проблемний стиль мислення; уміння створювати проблемні, нестандартні навчальні і виховні ситуації; оригінальність у всіх сферах своєї діяльності; творча фантазія, розвинена уява; специфічні особистісні якості (сміливість, готовність до ризику, винахідливість,  цілеспрямованість, оптимізм, ентузіазм, настирливість, упевненість, кмітливість, інтуїтивне  відчуття нового та оригінального та ін.).

Прояву і розвитку креативності кожної особистості сприяють об'єктивні умови. Для досягнення високих і якісних результатів трудової діяльності перед нашим суспільством ставиться задача цілеспрямованого формування особистості, здатної до свідомої творчої участі в перетворювальній діяльності суспільства. Ця задача повинна здійснюватися системою цілеспрямованого навчання та виховання, впливу на конкретну особистість, використання особистісно-орієнтованого підходу.

Систематична робота з розвитку творчих здібностей дає наступні результати: студенти стають допитливими, активними, які вміють вчитися, справжніми мрійниками і фантазерами, людьми, здатними бачити чудо у звичних речах. Власна творчість студентів допомагає міцніше засвоювати й запам'ятовувати теоретичні відомості. Легше вирішується проблема мотивації, студенти самі виявляють бажання творити. Важливим моментом є те, що творчі роботи привертають увагу практично всіх студентів, тут вони відкриваються з позитивного боку.

Можна зробити такий висновок, що знання відігрівають важливу роль і є основним показником розвитку людини, але креативність є тим феноменом, що спонукає використовувати ці знання для формування нового мислення, продукту, явища. Також можна висловити переконливу думку, що креативність є важливою здібністю особистості взагалі, а для особистості інженера-педагога це є пріоритетний та один з основних чинників. Майбутній інженер-педагог – це творча особистість, яка володіє оригінальним проблемно-педагогічним і креативним мисленням, і творець педагогічного досвіду. Саме креативність являє собою універсальну якість особистості, яка володіє знаннями, упевнено їх використовує на практиці, прагне до самореалізації та вміє критично мислити.

Література:

  1. Андрієвська В. В. Креативність / В. В. Андрієвська // Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України; відповід. ред. В. Г. Кремень]. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - С 432.
  2. Березина Т. Н. Интеллект и креативность / Т.Н.Березина // Эдип. – 2008. – №3. – С. 92-101.
  3. Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей / Д. Б. Богоявленская. М. : Академия, 2002. 320с.
  4. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології [Текст]: навч. Посібник / Дичківська І.М. – К.: Видавництво „ВІПОЛ”, 2004. - 256с.
  5. Кравченко Л.М. Стратегії інженерно-педагогічної освіти в контексті інтеграції вєвропейський простір / Л.М. Кравченко, Н.В. Кравченко // Зб.наук. праць БДПУ (Педагогічні науки). – 2010. – №2. – С.113-118.
  6. Кравченко Д.В. Сучасні технології навчання майбутніх інженерів-педагогів. /Д.В. Кравченко, Л.М. Кравченко // Наукові праці. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 8 (174) – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ». – 2010. – С.85-92.
  7.  Куцевол О. М. Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури / О. М. Куцевол. - Вінниця : Глобус-прес, 2006. - 348 с.
  8. Лузік Е. Креативність як критерій якості в системі підготовки фахівців

профільних ВНЗ України / Е. Лузік // Вища освіта України. – 2006. - № 3. – С. 77 -82.

  1. Морозов А.В., Чернилевский Д.В. Креативная педагогика и психология: Учебное пособие. – М.: Академический Проект, 2004. – 2-е изд., испр. и доп. – 506 с.
  2. Психология творчества: общая, дифференциальная, прикладная / Отв. ред. Я.А. Пономарева. – М.: Наука, 1990. – 224 с.
  3. Сисоєва С.О. Педагогічна творчість: Монографія. – Х.– К.: Книжкове видавн. «Каравела», 1998. – 150 с.
  4. Assessing creativity: a guide for educators / D. Treffinger, G. Young, E. Selby, С Shepardson. - Storrs : The National Research Center on the Gifted and Talented, 2002. - 97 p.
  5.  Guilford J.P. Creativity / J. P. Guilford // American Psychologist. – 1950. –Volume 5, Issue 9., р. 444–454.
  6.  Wollach M., Kogan N. Models of Thinking in Young Children / M.Wollach, N. Kogan.– N.Y.: Holt, 1965.