ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА СФЕРА ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ
ПОД- СЕКЦИЯ 5. Социальная педагогика.
Бондаренко В.В.
аспірантка кафедри соціальної педагогіки
Луганського національного університету імені Тараса Шевченка
ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА СФЕРА ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ
До емоційно-вольової сфери особистості вчені (Л. Лохвицька [1], Л. Обухова [2], А. Пашина [3], А. Петровський [4], Я. Рейковский [6], Х. Ремшмидт [5], Л. Фридман [7], Г. Цукерман [8], А. Шопенгауэр [9] та ін.) включають суб’єктивно окрашені реакції, відношення до навколишнього світу, переживання. У цілому сюди треба віднести
Практично всі діти, що виховуються в умовах інтернатної установи (неблагополучної сім'ї), мають проблеми емоційно-вольового розвитку, які виражаються в низькій або неадекватній самооцінці, невпевненості в собі, невмінні організувати себе, нездатності побудувати нормальні взаємини з оточуючими, спланувати свою діяльність[2].
Л. Лохвицька в своїй праці [1] робить акцент на те, що, школи-інтернати для дітей-сиріт, зазвичай, переповнені, що не дозволяє оточити увагою і турботою кожну дитину, здійснювати особистісно-орієнтований підхід у виховній роботі [4]. Переважна більшість з них мають порушення емоційно-вольової сфери, тривалий час не відвідують заняття у школі, педагогічно занедбані, звиклі до бродяжництва. Існують факти правопорушень серед вихованців інтернатів, втечі дітей з інтернатних закладів [9]. У них виникають проблеми як особистісного, так і міжособистісного характеру: відсутність навичок суспільної поведінки і спілкування з іншими людьми, невпевненість, комплекс неповноцінності, почуття соціальної відчуженості, недостатність проявів позитивних соціально-рольових орієнтирів, підвищена агресивність, нехтування собою як особистістю, проблеми адаптації до нового середовища[8]. Багато дітей відчули психологічний дискомфорт у стосунках з педагогами та іншими дітьми. Діти з досвідом перебування на вулиці не хочуть жити в інтернаті [5], [3].
Отже, на рівні емоційно-вольової сфери дитина, позбавлена батьківського піклування, формується як особистість, у якої виникають проблеми емоційно-вольового розвитку, а саме - низька або неадекватна самооцінка, невпевненість в собі, нехтування собою як особистістю, невміння організувати себе, нездатність побудувати нормальні взаємини з оточуючими, спланувати свою діяльність. У дітей, які виховуються в інтернатних закладах виникають проблеми як особистісного, так і міжособистісного характеру: підвищена агресивність, недостатність проявів позитивних соціально-рольових орієнтирів, відсутність навичок суспільної поведінки і спілкування з іншими людьми. Таким чином, дитина, яка виховується в інтернатному закладі – відчуває невпевненість, комплекс неповноцінності, почуття соціальної відчуженості.
Література
- Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи з вихованцями інтернат них закладів Електронний ресурс]. – Режим доступу: <http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vchu/N123/N123p094-098.pdf> – Загол. з екрану. – Мова укр.
- Обухова Л.Ф. Детская психология: теорія, факты, проблемы.М., 1995. 360 с.
- Пашина А., Рязанова Е. Особенности эмоциональной сферы воспитанников и сотрудников детского дома // Психологический журнал. 1993. № 1. C. 35–37
- Петровский А. В. Возможности и пути построения общепсихологической теории личности // Вопр. психол. 1987. № 4. С. 30-40.
- Подростковый и юношеский возраст: Проблемы становления личности. М., 1994. 320 с.
- Рейковский Я. Эксперементальная психология эмоций., 1979. 392 с.
- Фридман Л.М., Кулагина И.Ю. психологичский справочник учителя. М., 1991. 288 с.
8. Цукерман Г.А., Мастеров Б.М. Психология саморазвития. М, 1995. 228с.
9. А. Шопенгауэр Свобода воли и нравственность. М., 1992. 448 с.