Особливості використання брендів в українській та зарубіжній кінопродукції
Дарда С.В.
Студентка спеціальності «Документознавство та інформаційна діяльність»
Національного університету «Острозька академія»
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ БРЕНДІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ КІНОПРОДУКЦІЇ
Питання, що стосуються брендингу ніколи не втратять своєї актуальності. В сучасному світі бренди настільки увійшли в життя кожного, що за тим фактом, яким брендам надає перевагу людина, ми робимо висновок про його характер, соціальний статус і матеріальне становище. Тому важливим є представлення бреду потенційному споживачу, його постійне нагадування про себе. Для формування лояльності до товару найдієвішим засобом є реклама, але так склалося в нашій країні, що через перенасиченість рекламою усіх сфер діяльності, її, м’яко кажучи, недолюблюють, їй не довіряють і часто ігнорують. Тут приходить на допомогу Product Placement.
Реклама в кіно (або Product Placement) як явище з’явилася в 30-ті роки минулого століття. Її появу зв’язують із фільмами про знаменитого моряка Папая, що пропагував здорове харчування й популяризував консервований шпинат. Кожен мультфільм закінчувався піснею Папая: «В конце концов, я стану сильным, потому что ем шпинат, и стану настоящим моряком!». Як результат – продажі консервованого шпинату зросли на 65-70% [3].
Класичним прикладом реклами в кіно є фільми про Джеймса Бонда. Уже в першому фільмі про знаменитого агента 007 «Доктор Но» (1962) були замічені наручний годинник марки Breіtlіng, а також горілка Smіrnoff.
За опублікованим даними фірми Ford Motor Company, фільм «Парк юрського періоду» (1993) Стівена Спілберга істотно підвищив продаж автомобіля Ford Explorer. А у 2011 році компанія-виробник Ford вирішила просувати свій бренд через другий сезон серіалу «Щоденники вампіра», де один з героїв розїжджав на Ford Fiesta. Крім того у фільмі є реклама і таких брендів: Schutt Sports, Wilson, Toyota та Volkswagen.
Якщо продовжувати тему вампірів на наших телеекранах, то слід сказати про вампірську сагу «Сутінки» та вже екранізоване продовження «Молодий місяць» (The Twilight Saga: New Moon), «Затемнення» (The Twilight Saga: Eclipse) та «Світанок» (The Twilight Saga: Breaking Dawn). Фільм, який користується шаленою популярністю у глядачів, переповнений product placement успішних брендів. Мабуть, всі пам’ятають незмінний в усіх частинах сріблястий автомобіль Едварда – Volvo. Ще в кадрі присутні: Mercedes, Chevrolet, Apple, Google та Lumix.
Наприкінці минулого століття на екрани вийшов нашумілий фантастичний фільм «Матриця», що поклав початок трилогії й цілого плину фанатів героїв, що копіюють їхній стиль. Люди бігли в магазини й шукали «телефон як у Нео» Ця модель Nokіa, стала культовою. Компанія продала більше восьми мільйонів моделей Nokіa 8110. В «Матриці» можна помітити також рекламу автомобілів Cadіllac, Audі, мотоциклів Ducatі та телефонів Samsung [1].
Найглобальнішою рекламою без жодних сумнівів можна назвати фільм Девіда Фінчера «Соціальна мережа». Але, що це повнометражний промо-ролика, чомусь нікому не спадає на думку – видно, реклама стала настільки звичною в нашому житті, що ми вже не звертаємо на неї уваги. Однак, крім просування соціальної мережі Fasebook, у фільмі мають місце і рroduct рlacement інших брендових компаній. Головний герой фільму Марк Цукерберг ходить у Adidas Originals в поєднанні з піджаком і білою сорочкою. У фільмі фігурують такі комп’ютерні бренди, як Dell, Samsung, Sony та Apple. У фільмі неодноразово з’являється ноутбук Sony Vaіo. Ще одна деталь, про яку не можливо забути – головні герої навчаються не деінде, а в самому Гарвардському університеті.
Розміщуючи свою рекламу у певному фільмі, компанії розраховують на збільшення лояльності до товару конкретної аудиторії. Так сталося і з product placement у фільмі, який асоціюється з новим роком і веселощами – «Один удома». Глядача радо зустрічають такі бренди: Pepsi, Coca-Cola, The Plaza Hotel, Avis (туристична компанія) та American Airlines.
Навіть, у фільмі «Титанік», як виявилося, є Product placement – це бренд Marlboro.
Українські ж бренди теж не втрачають можливості знятися поряд із героями якогось фільму. Правда, в порівнянні зі своїми зарубіжними колегами, вони не можуть похвалитися такою гіперактивністю у цій діяльності. І основна проблема в тому, що українського кіно як такого не існує, тому вся надія на зарубіжні кінострічки.
В української торговельної марки «Союз-Віктан» великий досвід роботи в цьому напрямку самореклами через фільми. «Основну увагу ми зосередили на художніх стрічках, які виходять у прокат, і новомодних мюзиклах»,–- розповідає бренд-менеджер торговельної марки «Союз-Віктан». З останніх проектів, де був присутній бренд «Союз-Віктан», мюзикли «За двома зайцями», «Три мушкетери», фільми «Параграф 78», «Дикуни».
А от «Хортицю» можна частіше побачити в новорічних мюзиклах. Як відзначають у компанії, у маркетинговому бюджеті частка product placement, як правило, невелика. Безумовний лідер по появі в кадрі компанія Nemіroff. Появи бренду на екранах компанія пояснює правдивістю відбиття дійсності й розміщенням сил на ринку.
Рroduct placement використовують не тільки у фільмах, але й у мультфільмах, які гідні того, щоб про них пам’ятали.
Взяти до прикладу уже улюблений багатьма мультфільм «Тачки» та його продовження «Тачки 2». У мультфільмі розміщена реклама значної кількісті відомих брендів. Так Блискавка МакВін – спеціально розроблена марка автомобіля – гібрид двох різних машин (спереду Chevrolet Corvette, ззаду Ford GT). А Луїджи як щирий італієць поважає тільки Ferrarі, і до кінця фільму його відданість винагорождена: у його магазинчик заїжджає парочка справжніх Феррарі (до речі озвучував цей персонаж сам Михаель Шумахер). Саллі – Porsche 911 Carrera, Луїджі – Fiat 500, Рамон – Chevrolet Impala’59, Ліззі (англ. Lіzzіe) - найстарша жителька Радиаторного раю – Ford Model T 1923 року, Холлі (із «Тачок 2») – Jaguar XJ220. Фін МакМіксл – англійське супершпигунське авто – це, зрозуміло, Aston Martіn. Причому не який-небудь, а DBS – саме той, котрий був у Джеймса Бонда в останній серії бондіани.
Із сучасними мультфільмами все зрозуміло, а, як виявилося, навіть, в добрих радянських мультиках зустрічається product placement. Мультфільм знятий у 1983 році «Ух ты, говорящая рыба!», який йде всього трохи більше семи хвилин містить у собі product placement бренду Adidas –«Добрый» Еех з’являється в кадрі в костюмі Adidas Original.
Отож, немає жодної кінострічки у світі, у якій би не намагалися показати рекламу якогось бренду. Тому потрібно бути уважними, при перегляді чергового голлівудського блокбастера, мелодрами, комедії, фільму жахів і, навіть, мультфільмів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
- Быков, И. Технологии брендинга. [Электронный ресурс] / И. Быков. – Режим доступа: http://www.tm2brand.narod.ru/. – Оглавление с экрана.
- Д’Алессандро, Д. Войны брендов. 10 правил создания непобедимой торговой марки [Текст] / Д. Д’Алессандро. – СПб.: Питер, 2002. – 79 с. 11
- Тамберг, В. Бренд. Боевая машина бизнеса [Текст] / В. Тамберг, А. Бадьин. – М.: Олимп-Бизнес, 2005. – 240 с. 21