Особливості використання брендів в українській та зарубіжній кінопродукції

 

                                

Дарда С.В.

Студентка спеціальності «Документознавство та інформаційна діяльність»

Національного університету «Острозька академія»

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ БРЕНДІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ КІНОПРОДУКЦІЇ

Питання, що стосуються брендингу ніколи не втратять своєї актуальності. В сучасному світі бренди настільки увійшли в життя кожного, що за тим фактом, яким брендам надає перевагу людина, ми робимо висновок про його характер, соціальний статус і матеріальне становище. Тому важливим є представлення бреду потенційному споживачу, його постійне нагадування про себе. Для формування лояльності до товару найдієвішим засобом є реклама, але так склалося в нашій країні, що через перенасиченість рекламою усіх сфер діяльності, її, м’яко кажучи, недолюблюють, їй не довіряють і часто ігнорують. Тут приходить на допомогу Product Placement.

Реклама в кіно (або Product Placement) як явище з’явилася в 30-ті роки минулого століття. Її появу зв’язують із фільмами про знаменитого моряка Папая, що пропагував здорове харчування й популяризував консервований шпинат. Кожен мультфільм закінчувався піснею Папая: «В конце концов, я стану сильным, потому что ем шпинат, и стану настоящим моряком!». Як результат – продажі консервованого шпинату зросли на 65-70% [3].

Класичним прикладом реклами в кіно є фільми про Джеймса Бонда. Уже в першому фільмі про знаменитого агента 007 «Доктор Но» (1962) були замічені наручний годинник марки Breіtlіng, а також горілка Smіrnoff.

За опублікованим даними фірми Ford Motor Company, фільм «Парк юрського періоду» (1993) Стівена Спілберга істотно підвищив продаж автомобіля Ford Explorer. А у 2011 році компанія-виробник Ford вирішила просувати свій бренд через другий сезон серіалу «Щоденники вампіра», де один з героїв розїжджав на Ford Fiesta. Крім того у фільмі є реклама і таких брендів: Schutt Sports, Wilson, Toyota та Volkswagen.

Якщо продовжувати тему вампірів на наших телеекранах, то слід сказати про вампірську сагу «Сутінки» та вже екранізоване продовження «Молодий місяць» (The Twilight Saga: New Moon), «Затемнення» (The Twilight Saga: Eclipse) та «Світанок» (The Twilight Saga: Breaking Dawn). Фільм, який користується шаленою популярністю у глядачів, переповнений product placement успішних брендів. Мабуть, всі пам’ятають незмінний в усіх частинах сріблястий автомобіль Едварда – Volvo. Ще в кадрі присутні: Mercedes, Chevrolet, Apple, Google та Lumix.

Наприкінці минулого століття на екрани вийшов нашумілий фантастичний фільм «Матриця», що поклав початок трилогії й цілого плину фанатів героїв, що копіюють їхній стиль. Люди бігли в магазини й шукали «телефон як у Нео» Ця модель Nokіa, стала культовою. Компанія продала більше восьми мільйонів моделей Nokіa 8110. В «Матриці» можна помітити також рекламу автомобілів Cadіllac, Audі, мотоциклів Ducatі та телефонів Samsung [1].

Найглобальнішою рекламою без жодних сумнівів можна назвати фільм Девіда Фінчера «Соціальна мережа». Але, що це повнометражний промо-ролика, чомусь нікому не спадає на думку – видно, реклама стала настільки звичною в нашому житті, що ми вже не звертаємо на неї уваги. Однак, крім просування соціальної мережі Fasebook, у фільмі мають місце і рroduct рlacement інших брендових компаній. Головний герой фільму Марк Цукерберг ходить у Adidas Originals в поєднанні з піджаком і білою сорочкою. У фільмі фігурують такі комп’ютерні бренди, як Dell, Samsung, Sony та Apple. У фільмі неодноразово з’являється ноутбук Sony Vaіo. Ще одна деталь, про яку не можливо забути – головні герої навчаються не деінде, а в самому Гарвардському університеті.

Розміщуючи свою рекламу у певному фільмі, компанії розраховують на збільшення лояльності до товару конкретної аудиторії. Так сталося і з product placement у фільмі, який асоціюється з новим роком і веселощами – «Один удома». Глядача радо зустрічають такі бренди: Pepsi, Coca-Cola, The Plaza Hotel, Avis (туристична компанія) та American Airlines.

Навіть, у фільмі «Титанік», як виявилося, є Product placement – це бренд Marlboro.

Українські ж бренди теж не втрачають можливості знятися поряд із героями якогось фільму. Правда, в порівнянні зі своїми зарубіжними колегами, вони не можуть похвалитися такою гіперактивністю у цій діяльності. І основна проблема в тому, що українського кіно як такого не існує, тому вся надія на зарубіжні кінострічки.

В української торговельної марки «Союз-Віктан» великий досвід роботи в цьому напрямку самореклами через фільми. «Основну увагу ми зосередили на художніх стрічках, які виходять у прокат, і новомодних мюзиклах»,–- розповідає бренд-менеджер торговельної марки «Союз-Віктан». З останніх проектів, де був присутній бренд «Союз-Віктан», мюзикли «За двома зайцями», «Три мушкетери», фільми «Параграф 78», «Дикуни».

А от «Хортицю» можна частіше побачити в новорічних мюзиклах. Як відзначають у компанії, у маркетинговому бюджеті частка product placement, як правило, невелика. Безумовний лідер по появі в кадрі компанія Nemіroff. Появи бренду на екранах компанія пояснює правдивістю відбиття дійсності й розміщенням сил на ринку.

Рroduct placement використовують не тільки у фільмах, але й у мультфільмах, які гідні того, щоб про них пам’ятали.

Взяти до прикладу уже улюблений багатьма мультфільм «Тачки» та його продовження «Тачки 2». У мультфільмі розміщена реклама значної кількісті відомих брендів. Так Блискавка МакВін – спеціально розроблена марка автомобіля – гібрид двох різних машин (спереду Chevrolet Corvette, ззаду Ford GT). А Луїджи як щирий італієць поважає тільки Ferrarі, і до кінця фільму його відданість винагорождена: у його магазинчик заїжджає парочка справжніх Феррарі (до речі озвучував цей персонаж сам Михаель Шумахер). Саллі – Porsche 911 Carrera, Луїджі – Fiat 500, Рамон – Chevrolet Impala’59, Ліззі (англ. Lіzzіe) - найстарша жителька Радиаторного раю – Ford Model T 1923 року, Холлі (із «Тачок 2») – Jaguar XJ220. Фін МакМіксл – англійське супершпигунське авто – це, зрозуміло, Aston Martіn. Причому не який-небудь, а DBS – саме той, котрий був у Джеймса Бонда в останній серії бондіани.

Із сучасними мультфільмами все зрозуміло, а, як виявилося, навіть, в добрих радянських мультиках зустрічається product placement. Мультфільм знятий у 1983 році «Ух ты, говорящая рыба!», який йде всього трохи більше семи хвилин містить у собі product placement бренду Adidas –«Добрый» Еех з’являється в кадрі в костюмі Adidas Original.

Отож, немає жодної кінострічки у світі, у якій би не намагалися показати рекламу якогось бренду. Тому потрібно бути уважними, при перегляді чергового голлівудського блокбастера, мелодрами, комедії, фільму жахів і, навіть, мультфільмів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

  1. Быков, И. Технологии брендинга. [Электронный ресурс] / И. Быков. – Режим доступа: http://www.tm2brand.narod.ru/. – Оглавление с экрана.
  2. Д’Алессандро, Д. Войны брендов. 10 правил создания непобедимой торговой марки [Текст] / Д. Д’Алессандро. – СПб.: Питер, 2002. – 79 с. 11
  3. Тамберг, В. Бренд. Боевая машина бизнеса [Текст] / В. Тамберг, А. Бадьин. – М.: Олимп-Бизнес, 2005. – 240 с. 21