ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ В СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В РОСІЙСЬКІЙ ФЕДЕРАЦІЇ

 

ПОД- СЕКЦИЯ 32. Уголовное и уголовно-исполнительное право. 

Дараган В.В.

Управління МВС України

на Придніпровській залізниці

 

ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ В СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В РОСІЙСЬКІЙ ФЕДЕРАЦІЇ

 

З метою підвищення ефективності розміщення державного замовлення, а також для протидії корупції у сфері державного фінансування Урядом Російської Федерації було прийнято ряд нормативно правових актів у цій сфері. Зокрема: федеральний закон 94-ФЗ «Про розміщення замовлень на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для державних і муніципальних потреб» від 2 липня 2005 року та Постанова Уряду РФ «Про користування сайтами в мережі Інтернет, на яких здійснюється проведення відкритих аукціонів в електронній формі» від 17 березня 2008 року № 179.

Але на практиці, дані нормативно-правові акти не змогли забезпечити належного рівня протидії корупційним проявам в зазначеній сфері. Про це неодноразово наголошував президент РФ під час своїх виступів[1; 2].

По оцінках ряду експертів, в Росії, закупівельні ціни держструктур в середньому на 19% вище середньоринкових. Збиток від загального об'єму держзакупівель на федеральному, регіональному і муніципальному рівні, по оцінках експертів, складає понад 300 млрд. рублів (близько 10 млрд. доларів США) в рік[3]. Тому, сьогодні в РФ створено ряд законопроектів направлених на поліпшення стану протидії зловживанням в сфері державних закупівель.

Так, з 1 січня 2012 року вступає в силу Федеральний закон «Про закупівлі товарів, робіт, послуг окремими видами юридичних осіб» від 18.07.2011 № 223-ФЗ, покликаний впорядкувати і зробити прозорою систему закупівель компаніями з істотною участю державного капіталу і, крім того, ознаменувати початок реформи російського тендерного законодавства, підсумком якої має стати прийняття Федерального Закону «Про федеральну контрактну систему в сфері закупівель товарів робіт та послуг»[4].     

Зазначений законопроект підготовлений Міністерством економічного розвитку РФ було подано до Уряду РФ 21.11.2011 року. Законопроект планується прийняти у першому півріччі 2012 року, про це заявив президент РФ Дмитро Медведєв під час виступу з Посланням Федеральному Зібранню. При цьому він зазначив, що нова процедура державних і муніципальних закупівель повинна забезпечити високу якість виконання державних заказів та перешкоджати формуванню монопольно високої вартості і багатомільярдних корупційних схем[5].

В новому законопроекті, на відміну від діючого зараз закону, посилені антикорупційні положення. А саме, деталізовано статтю по нормуванню державних нужд, що повинно положити край закупівлі предметів розкоші, ще однією антикорупційною нормою стало залучення незалежних експертів для приймання товарів чи послуг, замовлених у єдиного постачальника або через інші процедури, які з тієї чи іншої причини не передбачають високий рівень конкуренції[6].

Окрім того у 2011 році за ініціативою Генеральної прокуратури Російської Федерації затверджений міжвідомчий план спільних заходів Генеральної прокуратури Російської Федерації, Слідчого комітету Росії, Міністерства внутрішніх справ РФ, Федеральної служби безпеки РФ, Росфінмоніторінга, Федеральної податкової служби та Федеральної антимонопольної служби Росії по протидії злочинам і іншим правопорушенням у сфері закупівель товарів, робіт і послуг для державних і муніципальних потреб на 2011-2012 роки[7].      Загалом у слідчих підрозділах МВС Росії і Слідчого комітету Російської Федерації розслідується понад 600 кримінальних справ про злочини в даній сфері, здебільшого кваліфікованих як шахрайство, халатність, зловживання посадовими повноваженнями або їх перевищення. Виявлено значну кількість фактів розкрадання грошових коштів шляхом завищення об’ємів виконаних робіт та укладання державних і муніципальних контрактів за завищеними цінами шляхом вживання різних схем, включаючи змови учасників і використання фірм-одноденок[8].

Що стосується відповідальності за порушення законодавства у сфері державних закупівель в РФ, то вона передбачена лише Кодексом про адміністративні правопорушення РФ ст.ст.[9]: 7.29 - недотримання вимог законодавства про розміщення замовлень на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для державних і муніципальних потреб при прийнятті рішення про спосіб розміщення замовлення на поставку товарів, виконання робіт, надання послуг для державних або муніципальних потреб; 7.30 - порушення порядку розміщення замовлення на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для державних або муніципальних потреб; 7.31 - надання, опублікування або розміщення недостовірної інформації про розміщення замовлень на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для державних або муніципальних потреб, а також направлення недостовірних відомостей, внесення їх до реєстру державних або муніципальних контрактів, укладених за підсумками розміщення замовлень, реєстр недобросовісних постачальників; 7.31.1 - порушення строків повернення грошових коштів, порядку і (або) термінів блокування операцій по рахунку учасника розміщення замовлення, порядку ведення реєстру учасників розміщення замовлення, правил документообігу при проведенні відкритого аукціону в електронній формі, розголошення оператором електронного майданчика, посадовою особою оператора електронного майданчика відомостей про учасника розміщення замовлення до підбиття результатів відкритого аукціону в електронній формі; 7.32 - порушення умов державного або муніципального контракту на поставки товарів, виконання робіт, надання послуг для державних або муніципальних потреб; 15.14 - нецільове використання бюджетних коштів і коштів державних позабюджетних фондів.

Відносно кримінальної відповідальності, нажаль Кримінальний кодекс РФ, як і КК України, не містить спеціальних норм, що стосуються злочинів, пов'язаних з розміщенням державних і муніципальних замовлень. Тим не менш і в чинній редакції цього нормативного акту є достатня кількість статей, що застосовуються до різних порушень, які виникають у сфері держзакупівель. Зокрема, це кримінальна відповідальність за наступні злочини: шахрайство (ст. 159); привласнення чи розтрата (ст. 160); лжепідприємництво (ст. 173); зловживання повноваженнями (ст. 201) зловживання посадовими повноваженнями (ст. 285), нецільове витрачання бюджетних коштів (ст. 285.1), нецільове витрачання коштів державних позабюджетних фондів (ст. 285.2), перевищення посадових повноважень (ст. 286), привласнення повноважень посадової особи (ст. 288), незаконне участь у підприємницькій діяльності (ст. 289), одержання хабара (ст. 290), дача хабара (ст. 291), службове підроблення (ст. 292) і халатність (ст. 293)[10].

Як позитивний досвід боротьби з корупцією в сфері державних закупівель в Російській Федерації, який бажано впровадити в Україні, можна виділити наступне:

-                     закріпити на законодавчому рівні нормування державних нужд (стосується закупівлі предметів розкоші);

-                     затвердити міжвідомчий план спільних заходів Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Державної фінансової інспекції України, Державної податкової адміністрації України та Антимонопольного комітету України по протидії злочинам і іншим правопорушенням у сфері закупівель товарів, робіт і послуг для державних і муніципальних потреб.

 

Література:

 

  1. Медведев: в сфере госзакупок масштабы коррупции «колоссальны» / Сайт Компании «Тандем-Групп». По материалам ИТАР-ТАСС // http://www.tandem-grupp.ru/news/44-------lr.html.
  2. Медведев потребовал убрать из госзакупок откаты / Ежедневная электронная газета Утро.ру // http://www.utro.ru/articles/2010/11/29/940544.shtml.
  3. 3.     Легализация (отмывание) доходов, полученных в результате хищения бюджетных средств и злоупотребления должностными полномочиями руководителями организаций с государственной долей участия / Официальный сайт Евразийской группы по противодействию легализации преступных доходов и финансированию терроризма // http:// eurasiangroup.org/ru/restricted/embazzelment_rus.doc.
  4. Комментарий к Федеральному закону о закупках товаров, работ, услуг отдельными видами юридических лиц / Информационно-аналитический портал Remedium.ru // http://remedium.ru/news/all/detail.php?ID=49164.html.
  5. В РФ будет создана федеральная контрактная система, заявил Медведев / Официальный сайт партии Единая Россия // http://er.ru/news/2011/12/22/v-rf-budet-sozdana-federalnaya-kontraktnaya-sistema-zayavil-medvedev.html.
  6. ФКС усиливает антикоррупционность / Официальный сайт Комерсантъ // http://www.kommersant.ru/doc-y/1838446.html.
  7. По инициативе Генпрокуратуры России утвержден межведомственный план по противодействию преступлениям и иным правонарушениям в сфере закупок товаров, работ и услуг для государственных и муниципальных нужд / Генеральная прокуратура Российской Федерации - официальный сайт // http:// http://www.genproc.gov.ru/news/news-72966.html.
  8. Генеральная прокуратура РФ продолжает борьбу с преступностью и иными правонарушениями в сфере размещения заказов для государственных и муниципальных нужд / Генеральная прокуратура Российской Федерации - официальный сайт // http:// http://www.genproc.gov.ru/news/news-74803.html.
  9. Кодекс об административных правонарушениях Российской Федерации от 30 декабря 2001 г. №195-ФЗ / Государственная дума - официальный сайт // http://www.duma.gov.ru.html.

10.  Уголовный кодекс Российской Федерации от 13 июня 1996 г. №63-ФЗ / Государственная дума - официальный сайт // http://www.duma.gov.ru.html.